Tuesday, March 2, 2010

Sampai bilakah golongan sederhana dan separa miskin perlu membeli buku teks untuk anak mereka?

Sampai bila?

Persoalan yg sering bermain difikiran aku semenjak duamenjak ni. Sampai bilakah golongan separuh miskin dan golongan sederhana yg berpendapatan rendah ini perlu menanggung beban buku teks sekolah anak2 mereka. Ini kerana gaji yg melebihi Rm1500 dah keatas tanpa mengira jumlah tanggungan keluarge tidak layak untuk menerima bantuan buku teks.

ramai org x terpikirkan benda ni. so bg aku yg terpikir secara tibe2, aku nak melontarkan pendapat aku lah:

Ok, kebanyakan pekerja yg bergaji rm1500-rm3000 ni bangse ape, dinegara ni?
of course bangse kita la kan, bangse melayu... mmg mejority la pendapatan diorang dlm range ni.
bukan nye kaum cina atau india yg berpendapatan lebih tinggi berbanding bangse melayu. So salah ke berperi kemanusiaan sedikit, consider jumlah tanggungan yg mereka ade. Majority pekerja am di malaysia sekarang berpendapatanpatan rm1500-rm3000 dan berpenyata gaji.

isu utama skang ni.. hanya golongan yg berpenyata pendapatan sahaja terbabit dlm mslh ni. bagi yg bergaji besar dan tanggungannye sedikit, lantak p la sama diorang. Tp golongan yg berniaga yg kebanyakannya kaum cina, cume perlu menghantar borang pendapatan atau borang J, yg boleh mereka tipu. SO golongan yg berpendapatan rm100,000 sebulan ni lah yg mempunyai kelebihan dlm hal ni. than ape jd ngn nasib org yg betol2 memerlukan.
kalau kerajaan masih x terbuka mate, ape salah kiter buka mate mereka.

ok, kalau slip gaji menjadi punce utama mslh ini.x boleh ke kerajaan wat kije lebeh sket, pergi ke jabatan hasil dan cukai, selongkar file cukai pendapatan. kan itu lebih telus dan adil. coz berape 0rg sgt la yg boleh tipu borang cukai pendapatan tahunan. Easy right. Kalau hendak seribu daya,... kalau tu tanggungjawab kite, perluka kiter dukung. Demi rakyat tercinta. Sebab tanpe rakyat sape lah kiter..

Bagi aku, sebarang sumbangan atau bantuan perlu diberikan dgn saluran n cara yg betol. Maaf bercakap la.. sebenarnye aku duduk dikalang golongan separa miskin ni, so aku tau betapa susah bapak aku nak membesarkan aku adek beradek. Ok la from that, aku harap korang bukak mate n lontarkan lah suare rakyat ni.

KALAU BOLEH CUKAI DIPUNGUT, KENAPE BORANG CUKAI XLEH DIBUAT SEBAGAI GANTI BORANG PENDAPATAN DAN SLIP GAJI. BORANG CUKAI LEBEH TELUS, SEBAB SEGALA PEMBELANJAAN SEPANJANG THN DIKIRA DAN DITELITI. SAPE YG KNE CUKAI LEBEH2 TU CONFIRM A.. BERPENDAPATAN TINGGI.. BETOL X KAWAN2?

Isi buku,,,, nak rakyat pandai... kne la bermodal siket....
hehe... :)

p/s: rakyat, kamu layak dapat kan bantuan jika kamu dlm kesusahan.. sebab segalanya adalah milik kamu, duit dari hasil kamu bayar cukai dan sebagainye. fight for it.



No comments:

Post a Comment