Friday, March 5, 2010

Perot didahulukan, Rahsuah diutamakan

Perot didahulukan, Rahsuah diutamakan..?

Merenung jauh kehadapan.... ;)

Ting-Tong.. - loceng mengkritik berbunyi lagi.....

Berbalik pada slogan hangat dlm negara sekarang la.. "rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan", slogan yg gah diucapkan oleh PM kiter skang. Tp tu mungkin bagi PM la. No komen. Maybe ape yg die nak buat tu betol. Aku cume nak ulas siket la. Berkaitan dengan badan2 kerajaan. Bukan semua la..tp secara overall.. pada sikap segelintir atau kebanyakan kakitangan kerajaan masa kini. Aku x nampak lagi, rakyat yg mereka dahulukan, n pencapaian mereka utamakan. Malahan kalau nak citer pasal pencapaian.. zaman dulu lagi bagus dr sekarang. N bagi rakyat pulak.. yg miskin terus ditindas..

berbalik pada slogan yg aku bgkan n aku rasekan sesuai utk kebanyakan sektor kerajaan ni.. aku rase agak lancang berkata sedemikian. tp sebagai rakyat dinegara yg demokrasi ni. aku harus luahkan ape yg aku rase untuk dikongsi bersama, dan diberi perhatian bersama. Ok, sng aku bg jalan ceritalah. Dimane letaknye rakyat didahulukan bagi sektor kerajaan yg menjalankan urusan costomer service? Korang semua mst pernah membayar lesenkan. Bile kt kaunter pembayaran tu korang kan disuruh mengambil nombor n beratur mengikut urutan nombor tu. Tp pernah x korang perasan, ada segelintir ni yg kadang2 nye taukey2 berbangse cine mostly, yg menjalankan bisness tentang lesen memandu akan terus ke kaunter n serahkan 1 fail. Xsemena-mena, mereka yg xamik nombor ni dah pon potong que... n layanan yg diberikan 1st class beb, dengan lenggok senyuman muke makcik kaunter yg dah separuh umur, dengan bahase manje seakan menggoda taukey tu lg. sedang kan korang semua sedang kepanasan menunggu... n bile sampai turn korang, muke die bertukar menjadi huduh seperti punggungnye baru ditusuk sembilu. Hahahaha... panorama ayat2 aku jek tu.... Kenape ini berlaku.... kiter semua ni rakyat..tokey tu pon rakyat. tp kiter ni rakyat yg xmendatangkan faedah, tokey tu pulak sudah selok beberape helai kertas bewarne hijau kebiruan. membuatkan sidie tersenyum.. opss terlupe seketika neraka. Justeru..dengan itu aku namekan Rahsuah diutamakan.

Ini satu lg cerita. Mase ni malam raya.. lebey kurang 2 thn lepas la. Aku ni xde la baik sgt. Joint2 gak la member.. tgk dorang merempit. N then tibe dikepung la kereta peronda polis ni. Nak dipendek kan cerita, die pon tahan. die ckp moto ni xde cukai ni. saya kne bawa ke balai utk disita. sebab dah ubah suai melampau ni. Tibe2 membe sorang ni pon ckpla "encik xkan xde budi bicara siket" polis tu pon tanpe segan silu menjawab dng tenang, " budi bicara tu ade, tp kne la dgn pengerasnye". so nak x nak terpakselah si mamat ni keluarkan rm10, pakcik polis bersungut, "RM 10, eyh ni malam raya la. stakat RM10, kalau aku kne tembak mlm ni, rugi anak bini aku kt rumah, nak beli susu anak pon x lepas, rm50" polis tu kate. Collect2 duit ngn membe2 terpakse la bg jugak RM50 spt yg die mintak... die siap sound.. cempak kan duit tu atas rumput. nanti aku dtg pungut. hahaha... beginilah sikap penjawat jawatan kerajaan kebanyakan nye. Tp ape yg aku pelik, polis ni 2 org perot die boncit, jadi aku terus terpikir, maybe boncit sebab byk makan rahsuah.
jadi sesuai lah, perot didahulukan, bila rahsuah dah diutamakan.

so.. kawan2.. ini adalah cerita betol n siket jek dari pengalaman aku yg mampu aku tulis. nt tulis byk2 kne tangkap pulak. haha. ISA nt. xde la.. aku cume nak berkongsi ape yg aku tau jek. Aku tau kerajaan tgh bertungkus lumus hapuskan rahsuah. aku cuma nak seru kepada diri kita semua. agar kiter memberi bantuan kepade pihak2 berwajib utk same2 kiter selamatkan negara ni. jgn ade lg manusia yg menjual maruah dan harge diri mereka dng rahsuah. semoga impian 1 malaysia, rahyat didahulukan, pencapaiaan diutamakan itu menjadi kenyataan... amin!!!



No comments:

Post a Comment