Monday, March 1, 2010

Aku bukan kerajaan...Aku Melayu..


Aku bukan kerajaan.. Aku melayu..!!

Aku(penulis) bukan kerajaan, kerana kerajaan yg memerintah adalah UMNO,
Tetapi aku anak melayu.Anak kepada bumi Malaysia.
Tujuan aku menulis warkah ini adalah untuk berkong sesuatu yg pernah aku kaji, aku fikirkan dan pendapat aku.
Serta seruan aku kepada org yg yakin bahawa die adalah melayu dan sayangkan bangsenya sendiri.
Aku bukan kerajaan kerana aku bukan ahli kepada parti politic yg menggelarkan dirinya UMNO,
Malahan aku bukan ahli kepada mana2 parti politic yg berjuang untuk memerintah negara ini.
Tetapi aku org melayu.. Org melayu yg xmahu bangsenye terus layu.


Aku nak bercerita pengalaman aku ketika aku bekerja dikawasan kampung berdekatan rumahku.
aku tenjumpe dgn seorang lelaki yg umurnye lingkungan 40an.
cara die bercakap, menunjukkan die penentang kerajaan.
Aku xpeduli tu semua, xmasuk kamus idop aku.
Tetap keadaan menjadi tegang apabile si sipolan tadi bertegang urat menyatakan untuk menjatuhkan kerajaan yg ada,
walau terpakse memberi segala undinye kepada org cina......
BIASELAH PEMBANGKANG KAN DAH BERSATU SKANG, XKIRA PAS, KE DAP, KE PKR.
Jadi mula lah kecoh isekitar warung tu.. perdebatan kedai kopi pon bermule tanpe disengajakan.


30 minit selepas itu, Debat kedai kopi pon tamat.
Semua org angkat kaki tinggalkan si sipolan dgn idea bebasnya yg konon2 menyokong negara republic berbilang bangse,
berkongsi takhta, tapi x berkongsi harta.. Hahaha... sebab:
kiter tgk lah, harta mmg xkan dikongsi bersama, kite tgk jurang kekayaan antara kaum dinegara kite.
Tamat jek debat kt kedai kopi, aku pon balik rumah.
sampai kt rumah sblm mandi.. aku duduk termenung dan berfikir...
bermacam persoalan timbul dalam benak aku.
antara persoalan yg timbul adalah,
BENARKAH ORG MELAYU CUKUP KUAT UTK BERTAHAN DI NEGARA INI, APABILA MEREKA RUNTUHKAN KERAJAAN YG ADA SEKARANG?

Justeru terus aku bukan internet dah buat sedikit research pasal org melayu. Termasuk la kekayaan org melayu,
perbendaharaan org melayu, keselamatan org melayu, perlindungan org melayu, dan pelajaran org melayu.
Apa yg aku dpt drpd researck aku adalah:
Sebanarnye, kekuatan org melayu adalah pada UMNO.
Tanpa UMNO, tak beertilah melayu untuk jangka masa ini.
Opss.. sensitive ni... Jgn marah abang2 n kakak2. Aku ade sebab mengape aku berkata demikian.

Ok SEBAB nye:
mari kiter tijau...
kiter bermule dengan perkara paling basic sekali.


Pelajaran bagi org melayu.
boleh dikatekan 96% org melayu belajar dgn menggunakan biasiswa yg diterbitkan oleh kerajaan untuk org melayu.
dan lebeh 70% org melayu mengambil biasiswa dan pinjaman pelajaran ini adalah atas faktor ketidakmampuan org melayu untuk menanggung yuran pelajaran di pusat2 pegajian tinggi.

Selain itu, jumlah kemasukan org melayu ke university jugak adelah sebanyak 90% pada setiap tahun.
kemasukan ini adalah atas dasar Quota.
jika Qouta ini x diperkenalkan untuk kaum bumiputra(melayu)... mengikut statistic hanya 20% sahaja org melayu yg layak,
melanjutkan pelajaran ke university.

Selain itu lagi: mari kita lihat, dimanakah terletaknya university kepunyaan org melayu?
UKM? UTM? UM? UIAM?
owh tidak, semuanya bukan milik org melayu, semuanya milik kerajaan pusat,
siapa itu kerajaan pusat? ya.. kerajaan yg memerintah yg boleh bertukar tangan pada bila2 masa sahaja.
Mari kiter lihat, kaum cina, mereka ada university mereka sendiri, spt UNITAR, SUNWAY, LIM KOK WING dan byk lagi.
mereka mampu meneruskan perjuangan dalam pelajaran walau xmendapat pertolongan.
Kaum india, mereka ade kolej kedoktoran mereka sendiri...di negara ini.
tp apa yg MELAYU ada.

mmg org kata, kalau UMNO jatuh, PAS memerintah... masih melayu.
tapi anda pasti PAS boleh memerintah?
Owh sekali lagi tidak mungkin berlaku.
Kerana setiap kali pilihan raya umum, PAS bertanding tidak sampai 2/3 keseluruhan kerusi dlm negara ini.
Jadi mereka mmg xkan layak utk memerintah
PKR... belom ape2 lg... kiter dah nampak, 4 org kanan kepada ANWAR adalah kaum cina.
dimane letaknye perjuanagan untuk org melayu.

Aku bukan org UMNO.
tetapi UMNO memegang kekayaan org melayu.
UMNO yg membuatkan org melayu kaya.
Ape xnye.. semua sykt gergasi dlm negara ni adalah milik UMNO,
cuma die letak kan seseorang induvidu untuk menjadi proxy kepada syktnye.
tunjukkan melayu mane yg menjadi kaya raya dgn titik peluh die sendiri, tanpe berselindung disebalik parti.
tp kaum cina dan india dah berjaya buktikan, mereka mampu naik dan turun sendiri

Dari segi pertahanan:
Angkatan tentera diraja Malaysia.

Polis Diraja Malaysia.
Kalau jatuh nye institusi raja melayu, ape jadi dgn semua nye
semua nya tergadai...

isk3x.. bangkitlah wahai sahabat.
UMNO mmg byk lakukan kesalahan sebagai kerajaan.
Tapi kita xda jalan lain dlm masa terdekat ini untuk menjatuhkan nye.
kerana segala kekayaan, kemewahan org melayu... ada pada UMNO.
marilah kiter berusaha perbetulkan UMNO..
seperti apa yg Tun Dr.Mahathir telah lakukan.

Janganlah kiter bertelagah sesame kiter.. untuk menjatuhkan kerajaan yg ada
seseungguhnya.. kaum lain sedang seperti singa kelaparan untuk memakan bangse kita.
Undur UMNO, Undurlah melayu.... buat mase dan keadaan sekarang.
same2 la kiter bangkit.. utk betolkan ape yg ada.
suarakan dgn lantang ape yg kurang.
tapi jgn lah kite rosak kan ape yg kiter miliki sekarang

Bagi pakcik2.. atok2.. memeng mereka dah berada dihujung kehidupan.
tetapi sayangi lah harta kite untuk cucu kita semua.
ayuh... jgn lah terpedaya.
kiter sedang dibuai mimpi lena.... melayu dah terbelah 3
kaum lain semakin bersatu.
pola dan statistic mula menunjukkan... kiter semakin lemah...


p/s: maaf kepada sesiapa yg terasa.. ini adalah perkongsian idea semata2..

Aku melayu.
Aku bukan kerajaan.
Aku xmau memerintah,
Tp aku mahu bangse aku terus memerintah.

Assalamualaikum.


2 comments:

bUn said...

melayu..mcm mner pon, ape jd kt org melayu, jauh mane pon, ak tetp turn tolg walaupon darah jd taruhan..2 janji ak..

Sahabat Jiwa said...

smgt mcm ni la yg kiter mahukan. teruskan bun. demi bangse kite

Post a Comment