Wednesday, February 1, 2012

Stress Jika Berat Berlebihan, Kita Perlu Turunkan Berat Badan



Salam 1 Malaysia,

Agak usual kalau berblogkan kisah nak kurus. Juga agak kebiasaan dengar org kecoh2 cerita pasal fat burner atau obat kurus (herbalife lah; Jusmate lah). Tapi ape pon semuanye bergantung pada disiplin diri sendiri. Tak gune pon entam obat byk, tapi resepi kejayaan yg sejati tu xde.

Common kalau org cerita secara general mcm tentang issue2 nak turunkan berat badan ni. Tp kali ni, haaaaa...~!! lain sket, aku nak cerita pasal experience aku sendiri pulak.

Cerita bermula:
Babak Pertama:
Masa zaman university dlu, mase tahun ke 3, aku dihantui masalah kegemukan. Mase tu mmg stress la bile jalan perot kedepan jek. Bile timbang, jarum didacing menunjukkan tepat 88kg (tanpe diragui lagi). Mase tu aku terus tersentak dgn berat badan sendiri. Justeru, aku pon terbace di sebuah klinik ni, die ade buat treatment utk slim kepade mangse2 yg berat badannye berlebihan. Mmg dah xde choice lain lg, aku terus mencubenye. Hasilnye aku dibekalkan obat2 utk diet dan fat burner yg bernilai ikot kemampuan aku sebagai student. Tanpe ragu dan berase yakin, aku mencubenye dan dalam mase yg same aku meneruskan usaha bersukan n bersenam utk kesihatan. Sgtlah mujarab sebab berat aku turun mendadak kepade 74 kg dalam mase 3 bulan. Ati pon senang.. Eden kurus JAH!!..

Babak Kedua:
Apabila habis belajar, mase ni bermulalah kehidupan sebagai pekerja. Nak dipendekkan cerita, start dari hari mule bekerja, sampai lah 24 bulan selepas tu berat aku dah naik sampai ke 94kg. Berat tu YOB. Kat sini nampak sgt lah kesan die apabila aku meninggalkan segala obat-obatan yg selame ini menjadi teman setia. Dan mase itu aku tersedar yg kadar metabolisma badan aku sebenarnye menurun kerane sgt bergantung pada makanan tambahan dan obat-obat ni. maaflah kalau salah, sb aku bukan doktor, aku pk ikot logik akal n pengalaman jek. Aku menjejaki berat yg tertinggi dalam sejarah kehidupan aku. 94kg bukan angke yg sikit.
-Aku mengakhiri zaman sekolah dengan berat 63kg,
-dan mengakhiri zaman uni dengan berat 74 kg,
Menampakkan penambahan yg amat mendadak bila sampai 94 kg.

Kesan2 buruk terhadap diri sendiri apabila berat badan berlebihan:
-Demoralize: Rase sgt2 malu dikhalayak ramai (ini applicable utk diri aku, bukan semua org).
-Rase tidak selese dan amatlah stress apabila baju kerja semua x muat, perot mule tekeluar apabile dicerot dgn tali pinggang.
-Bucket sit kerete aku dah mule menyempit.
-Rase terbeban dan penuh dgn kemalasan.
Dipendekkan cerita, banyak lagilah cume malas jek nak tulis.



Babak Ketiga;
Selapas aku tunang, gambar tunang tu amat menginsafkan diri aku. Betapa besarnye aku diceritakan oleh size seluar jeans yg terpakse ditukar kepade size 38inch. Sejak dari itu aku pasang tekad, nak turunkan berat badan secara natural dan sihat. Aku mulekan dengan research dari bahan bacaan dan dari blog2 org yg pernah kurus sebelom ni. Aku amat tertarik dengan blog sorang mamat ni, yg menurunkan berat badan die dari 120 kg ke 60kg dalam mase 1 thn dengan mangamalkan diet seimbang dah senaman ringan. Justeru, aku mengambil langkah drastik untuk mendisiplinkan diri utk mule berdiet kerane hanye disiplin lah rahsia kejayaan seseorang itu bile bercerita pasal penurunan berat badan. Beginilah cara nye untuk aku kongsi bersama.

- Aku telah mengamal kan diet calorie dan gule serentak (walau ramai yg buat salah 1, tapi aku mencube teknik baru).
mengikut calculator pemakanan, degn berat 94kg, naturally badan aku boleh burn 2000kcal sehari. jadi aku mst target utk amik jumlah calorie kurang daripada 1000/1200 kcal sehari.
Untuk dapat lebeh idea, sila rujuk kepade list makanan dan kandungan calorie nye:

- Cube sedaya upaya tinggalkan gula: Setiap hari aku hanya akan minum manis atau makan makanan manis apabile sebelom aku bersenam pade petang hari. Gule yg diperlukan oleh badan boleh didapati dari makanan harian.

- Tinggalkan nasi, mee (kuning, tiaw, kungfu, silat dan sebagainye).

- Kurangkan pengambilan OAT, NESTOM dan bijirin2 yg tinggi karbohidratnye.

- Kurangkan pengambilan buah2an kecuali aple, pei, dan lai.

- Makan malam haruslah sebelom pukul 7 malam.

- Bersenam sekadar mampu mengikut tenaga yg ada.

- Air kosong sekurang2nya 3liter setiap hari.



Cara2 pemakanan yg diamalkan:
(perhatian: jgn skip waktu makan dan jgn biarkan diri anda dlm kelaparan, kerana ia mengundang nafsu makan anda akan menjadi lebeh besar)

Breakfast:
2keping roti whole meal dan tuna.

pukul 10pg:
Sebiji buah epal/pei/lai.

Lunch:
Salad 200gram atau lauk ikan&sayur(tanpe nasi tau).

Pukul 3;
Sekeping biskut tawar.


Dinner (before 7):
Sup ayam/Tomyam Ayam (tanpe Mee), elakkan seafood dan daging. lebihkan sayur dan sumber protien.

***secara teorinya jumlah pengambila calorie harian aku kurang dari 1200kcal.



Bersenam:
Bersenam amat penting utk kesihatan, develop stamina dan menurunkan berat badan.
1 benda yg harus kite semua ketahui, setiap 1200 kcal yg kita bakar, akan menurunkan berat kite sebanyak 0.5kg (secara teorinya). Untuk mendapatkan hasil yg effective, bersenam dapat membantu. tetapi, base on experience aku, pada 1 2 minggu pertama diet, amatlah tidak sesuai jadikan jogging sebagai senaman yg mantop. sebab apa??? dengan berat badan 94kg aku tadi, aku x mampu berlari 1km pon. peloh belom menitik tapi jantung dah berdegup laju mcm raja pecut.. no point. 1 km jogging hanye membakar sebanyak 80kcal sahaje. kerane itulah aku cadangkan senaman berunsur aerobic amat membantu dlm keadaan diri yg masih belom fit. Lakukanlah segala senaman aerobic yg anda tahu untuk tempon 40 minit - 1jam setiap petang atau malam. Insyallah dlm mase 2 minggu anda akan dpt punca stamina dan mase itu jogging akan membantu anda menyelesaikan masalah bersenam anda. yg penting jangan berputus asa. CHAYOK!!!!


Hasilnya:
Dalam mase 30hari aku mencube, buat kesemua yg aku plan dan pelajari ditambah dgn bermain badminton 2 kali seminggu, berat aku turun dari 94kg kepade 82kg and now aku masih lg meneruskan usaha utk mencapai target aku 75kg dalam mase 1 bulan lagi. Selepas sampai di berat ideal barulah kite mule makan siket2 utk ballance kan keperluan badan n push lebeh dgn senaman, sb pade mase tu kite dah boleh berlari 5km dah. no problem punyo.. walaupon aku belom berjaya dapatkan berat yg aku nak.. tapi dlm mase 30 hari, usaha aku menjadi kenyataan. Kini aku bebas dari masalah yg menghantui idop aku... dan skrg aku dlm process utk study, how to maintain my body weight in ideal condition.


Info2 menarik:
- Kite makan nasi pada waktu tgh hari, n makan roti selepasnye, tetapi waktu malam rase amat lapar seolah kite x cukup makan. hakikatnye, kite bukan x cukup makan, tetapi karbo dari nasi dan roti tu x teroksida dengan sempurna. Oleh kerana pengoksidaan karbo yg x sempurna ini, badan akan cepat rase gigil, dan tekak akan menjadi haus, nafsu utk makan makanan manis2 akan meningkan dan akan mendorong kepade penambahan berat badan.
- Elakkan susu yg berlebihan dan susu pekat yg membinasa kan.
- Kandungan gula dlm air gas amat lah digeruni. 1 tin air gas mengandungi 10 sudu gula walau pon air gas bebas calorie.
- Badan yg kurang carbo dan gula, memudahkan lagi process pembakaran lemak. badan akan sentiase memilih utk membakar gule dari huraian karbohidrate yg kite amek sebelom die memilih utk membakar lemak.
- Berat badan yg ideal adalah: BMInye dlm lingkungan 20-25..


Sekian dari saya, amalkan cara hidop sihat.


No comments:

Post a Comment