Saturday, August 6, 2011

Melayu Di SIngapura

Kepade semua.

1) Jelas diperkatakan bahawa melayu di Singapura lebeh berdisiplin berbanding melayu di Malaysia. Memang betol, jika apa yang kita lihat, melraka tidak akan sesuaka hati melakukan perkara yg melanggar undang2.

2) Melayu di Singapura akan lebeh alert kepada apa yg boleh mereka lakukan sebagai rakyat dan apa yg mereka tidak boleh lakukan, sehingga mereka tidak membuang sampah merata2 di negara mereka dan membuatkan negara mereka kelihatan bersih.

3) Tetapi mereka2 ini, apabila sampai di Negara kita (Malaysia), mereka akan membuang sampah sesuka hari mak bapak merake jek, same ade dari kereta ataupon dari kapal terbang (kalau Boleh). Ini kerana dinegara mereka (s'pura), yg lebih dikenali sebagai fine country, mereka akan disaman dan akan dibawa ke muka pengadilan. Di Malaysia pulak, kalau die nak buang sampah selori tepi jalan pon xde sape yg endah dan peduli.

4) depa boleh menjadi sedisiplin itu sebab sikap socialist kerajaan depa. Pantang salah siket, haru biru dibuatnya. Saman lain, kerja2 soo--sial lain. Belom dikira penjara nye lagi. Kalau undang2 ini diamalkan diMalaysia, bukannye melayu jek yg akan jadi berdisiplin, malahan semua kaum akan jadi lebeh berdisiplin.

5). kerajaan disingapura mmg terkenal dgn gelagat gengster socialist mereka. Disana tidak ade kebebasan bersuara, sampaikan kalau mengundi ni, kome x pangkah kerajaan, kalau kome ade bisness - melingkuplah jawabnya. Bahkan kepade kakitangan kerajaan boleh dihadapkan ke makhkamah, jika didapati tidak memangkah kerajaan.

6) Dinegara yg mengamalkan undang2 macam komines ni, sape yg x takut. kalau disuruhnye harimau, harimau pon serun. Jadi tidak menjadi persoalan lah kenape melayu di singapura lebeh berdisiplin.

7) dinegara kita, undang2 lebeh terbuka n setiap rakyat ade kebebasan, sehingga mereka menyalahgunakan kebebasan itu.'itu lah, dah diberi peluang tidak pandai berpikir pula'.

8) kalau kita lihat di Singapura, kerajaan mereka akan buat sesuatu mengikut kemahuan sendiri. Walaupun melayu kt sane lebeh bersiplin, tetapi diorang tidak mampu berbuat ape2 dilaka kawasan yg dinamakan Gaylang (petempatan org melayu) dilenyapkan begitu saje dengan alasan untuk dimajukan. tetapi tidak di Malaysia, misalnya isu Kampung Baru, org kampung modern tu semua masih boleh bersuare akan hak mereka. Kalau di Singapura, habis dah satu kampung dipindahkan. Org kampung kne duduk flat dah rasenye sekarang.

9) Disana kita dapat lihat mcm mane terbukanya corak kepimpinan negara kita. dan mcm mane isu melayu ditindas dinegara mereka tidak usah la diceritakan lagi, kerana semua orang dah tahu cerita itu.

10) sebagai ikhtibar, saudara saudari silalah bersatulah, kome semua dah tgk kesan kalau kite diperitan oleh 'C'. Jadi jgn lah kiter berbalah sesama kita. sehingga kita ilang segalanya. Lebeh menyedihkan lagi, di singapore, dlm ic org melayu, xujud lagi perkataan keturunan melayu. Hanya yg tinggal adalah jawa, indian muslim dan sebagainya yg boleh dikaitkan
dgn melayu. Ini kerana, meraka nak menunjukkan bahawa org melayu disingapura juga adalah pendatang seperti mereka.

11) Ayuh pertahan hak kite.


No comments:

Post a Comment