Saturday, August 6, 2011

Bukan Perkauman, Tetapi Mencungkil Kebenaran

Salam ramadhan diucap kan kepade seluruh umat islam didunia ini. Terlebih dahulu, rasanye sudah lebih setahun aku tidak menulis apa2 entry kat dlm blog 'Sahabat Jiwa' ni.

Assalamualaikum.

Agak lama sebenarnya aku hanya memerhati dah menilai perkembangan politik, isu-isu semasa berkaitan negara kita dan apa yg menarik minat aku untuk menulis kembali adalah kerana isu perkauman yg dimainkan oleh kaum2 di Malaysia sekarang. Apa yang aku nak tulis ni, pendek and ringkas. Hanya untuk semua org sama ade, melayu, cina dan india untuk berfikir. Apakah benar pemimpin kita pro kepade perkauman? Extream kepade perkauman? Sebagai jawapan yang lebih tepat lagi, setiap induvidu itu mmg dilahirkan sikap perkauman dalam diri mereka, akan mempertahankan apa yg menjadi hak atok nenek moyang mereka. Tetapi, sejauh manakah tahap perkauman pemimpin di malaysia?

Seperti yang kita tahu, pemerintah negara ini terdiri dgn majority kaum melayu (BUMI). Dan istilah bumi ini dah betol solid menyatakan bahawa mereka adalah keturunan asal yg menghuni malaysia seblom kedatangan kaum2 lain ke negara ini. Tidak boleh dinafikan bahawa sentiment perkauman bermain dikalangan pemimpin kita, dan adakah kita tahu setebal manakah ia? Kalau kita kupas isu2 perkauman, parti2 pembangkang terutamanya DAP, kerap mengguna isu ini sebagai isu utama utk memorak perandakan keamanan dinegara kita. Meraka sudah menemui senjata baru yg lebih berkesan, dan mereka sekarang sedang melancarkannya.

Jika kita lihat dari 1 aspek yg mudah, jika betol pemimpin kita tebal dengan sifat perkauman, kenapa masih ramai org melayu yg miskin papa, malahan orang melayu masih jauh ketinggalan dari arus pemodenan sekarang. Dan jika betol kita semua (Melayu) racist, bagaimana kaum mereka boleh mengecapi kejayaan dan kekayaan seperti sekarang?

Mmg benar dgn usaha mereka, tetapi dari mana peluang itu muncul?

Peluang yg mereka terima adalah dari ekhsan pemimpin2 melayu dahulu dan mereka manipulate peluang ini sehingga mereka menjadi kaya-raya. Ini bukan nk menceritakan kelemahan pemimpin terdahulu, tetapi nak berkongsi idea bagaimana sikap pemimpin melayu terdahulu yang tidak membelakangkan kaum lain dalam memajukan negara kita.

Jika difikir dari logik akal, bagaimana sesuatu kaum yg dikatekan didiskriminasi didalam negara kelahiran mereka oleh sesuatu kaum yg lain, boleh menjadi kaum yang terkaya di dalam negara itu? Adakah anda sedar semua ini sebenarnye suatu mainan politik? Ape yg boleh saye kongsi disini, mereka sekarang sudah mempunyai kekayaan yg mereka impikan, dan sekarang mereka bergerak untuk mendapatkan takhta dan tampuk pemerintahan, dan menukarkan negara kita ini seperti negara jiran kita (Singapura).

Meraka bergarak dgn agenda mereka sendiri, dan meraka ada target dan strategi utk melemahkan melayu. Sedarlah kita dah terpecah kepade 3 4 bahagian, dimana yg PAS dgn PASnye, Keadilan dgn Keadilannya dan yg UMNO dengan UMNOnye. Dimanakah perjuangan kita. Kite patut terus teguh mempertahankan takhta tinggalan moyang kita ni dan bersatu utk nampak lebeh kuat.

Ape yg perlu, silalah sedar sebenarnya tindakan saudara saudari hanya akan meberi kesengsaraan kepada bakal anak cucu kamu dimasa hadapan. Kita sebenarnye ditipu oleh permainan mereka. Mereka terus kaya. tetapi mereka masih menuntut apa yg mereka boleh tuntut. Kite sudah miskin habis, tetapi kite terus memberi apa yang kita ada, masih lg memberi, masih lagi memberi. Adakah yg miskin akan menjadi hina?

Renung2kan lah.

Sekian.


Dia taksub dengan bangsanya. Dia didik bangsanya sehingga menjadi gagah dan mampu menakhluk dunia. Tetapi kita tidak akan berperilaku seperti dia, sebab kita melayu, penuh dengan tolak ansur dan budi pekerti. Kita jaga bangsa kita, tetapi kita tidak menindas bangsa lain.

Idop Bangsa Ku.

No comments:

Post a Comment